علی بهرامی
علی بهرامی
کوردستان ایران دارای ایدئولوژی، ادیان،مذاهب و ساختار متنوعی اتنیکی میباشد، و این افکار در دورانهای کهن بدون هیچ مشکل و اختلافی توانستەاند بەشیوەی مسالمت ا٠“میز باهم زندگی کنند. همزمان تمامی آنها دارای یک موضوع مشترک هستند ،کە ا٠“نهم اشغال سرزمین و ستم ملی بر آنها بودەاند. در مبارزە برای احقاق حقوق و حل مسائل ملی از شمال تاجنوب کوردستان ایران مبارزە علیە رژیم اشغالگر پی ریزی و شعلەی این مبارزە توسط رهروان این افکارو باورها افروختە شدە و مردم برای آزادی در مبارزە بودە و قیام و خیزش را به سرتاسر کوردستان ایران گسترش دادەاند. مسالە قابل تامل و سوالی کە بە ذهنمان خطور میکند، این است کە چرا مبارزات ملی در کوردستان تاکنون متحد ویکپارچە نبودە وبەاهداف والای خود نرسیدە؟ مبرهن است، ا٠“زادی و احقاق حقوق ملی و تمامی قیام و اعتراضات گذشتە ،ازاهداف اصلی کوردها بودە، اما معضل اصلی ، این بودە کە در دوران اخیر هرساختاری ازجامعە، از دیدگاە فکری ،دینی و مذهبی خود بە مسائل ملی نظر داشتە و برای ا٠“ن کوشیدەاست. بەعنوان مثال معتقدین بە عقاید اسلامی از دیدگاە خودشان، بە مسایئل ملی مینگرندو یامذاهب و افکار مختلف و کمونیستهای کورد از دیدگاە خود بە عرصە مبارزە وارد میشوند .این شیوە تفکر ،موجب تقسیم توان مبارزە کوردستان میشود.تمامی ساختارها و تفکرات ،از مبارزە ملی سخن میگویند ،اما مسائل فکری و دینی و مذهبی موجب کشمکش و مانعی برسر راە گسترش صفوف ملی بودە و همین مسالە تلاشها را بەهدر دادە است.مدرک دال بر اثبات این حقیقت، مبارزات چهل سالەی جنبش های مبارزاتی کوردستان میباشد.مبارزەای کە از دل ملت برا٠“مدە ،اما ایدئولوژی و تفکرات ا٠“ن را ازهم جدا و مردمی کە تشنەی ا٠“زادی کوردستان هستند را دچار بی اعتمادی میکند . همزمان رژیم درتهران ،کە تحت نام دین و مذهب مرتجعانە ، قدرت را دردست گرفتەاند،درتلاش بود تا با سواستفادە از مسائل دینی و مذهبی ،مردم کوردستان را بە سوی خود متما٠یل سازد ویا حداقل نسبت بە جنبش ازادیخواهی و حق طلبانەی کوردستان شکاک کند. پس از سرنگونی صدام حسین در عراق، احقاق حقوق ملی کورد در قانونی اساسی عراق تصویب و اعتراف بە اقلیم کوردستان توسط دولت عراق ، احساسات ملی گرایی درکوردستان ایران، بیشتراز هر مقطعی گسترش یافت و مسائل فکری و ایدئولوژی بەحاشیە راندە شد و یاحداقل رنگ و بوی گذشتە رانداشت. باتوجە بە این تفکر و واقعیتهای جامعە و خواست اصلی ملت کورد و با درنظر گرفتن ضرورتهای جنبش کوردستان و راههای سریعتر برای رسیدن بە اهداف مبارزاتی ملت کورد ،سازمان خبات در کنگرەی سوم خود با تغییرات در برنامەها٠یش ،مبارزە ملی و میهنی را ایدئولوژی خود و ازادی و دموکراسی ، در تداوم مبارزات و انقلاب در کوردستان را تصویب کرد.
چرا تشکیلات ملی و میهنی؟
بە باور سازمان خبات ، میتوان تفکر ملی ومیهنی را درتمامی ساختارهای فکری، دینی و مذهبی و غیر مذهبیها را بە عنوان منشأ و الگوی ملی را برای متحد ساختن جامعە قرار داد و رهروان ادیان و مذاهب در بخشهای کوردستان را در مبارزە ملی و میهنی در یک صف و سنگر، سازماندهی کرد و همزمان تمامی ساکنین کوردستان از حقوق برابر برخوردار و همە دربرابر قانون یکسان باشند. برخلاف احزاب دیگر کوردستان کە هر کدام دارای تفکر خاص بە خود هستند وتغییر فرهنگ جامعە را در برنامه دارند،سازمان خبات با تفکر ملی و میهنی،و با تفاهم واحترام بە تمامی فرهنگهای مختلف،آنها را مهم و حیاطی میداند. تمامی ساختارهای کوردستان ،مذهبی و یا غیر مذهبی ،بەجای دشمنی بایکدیگر ،باید متحدانە برای زندگانی مالامال از صلح و استقرار بکوشند. این دستورالعملها میتواند از چندین جهت بە جنبشهای مبارزاتی کوردستان یاری برساند .و تجارب تلخ گذشتە تکرار نمیشوند و بەجای کشمکش های داخلی ،انرژی و پتانسیل تمامی اقشار و ساختارها،در راستای نیرومندساختن و پیشبرد مسائل ملی و میهنی متحد میشوند.و همچنین برخلاف گذشتە از لحاظ منافع ملی و میهنی ،بە مسائل فکری و ایدی٠”ولوژی نگاەمیکنیم. ایدولوژی سازمان خبات ، هیچ مرزی میان شهر ومناطق مختلف ایران را باقی نمیگذارد و در تمام خاک کوردستان ایران گسترش یافتە است. بە همین دلیل وظ٠یفە ما از همیشە سنگین تراست، زیرا تفکر ملی و میهنی بە مثابە بن٠یادى برای تعامل با همە تفکرات بیگانەای ست کە جامعە کوردستان را دچار سردرگمی از اصل وظایف خود کردەاست.وظیفەی هرفردی کە خواهان سربلندی ملت و سرزمینش است، ا٠ین است کە با تمام نیرو امکانات موجود برای هرچە سریعتر بە مقصد رساندن تفکر ملی و میهنی ،کە مسالەای مشترک و ملی ست ، با سازمان خبات کوردستان ایران همکاری کردە وهمە افراد برای پیشبرد و حفظ ا٠“ن همە احساس مسئولیت بکنند.